Sådan skriver du gode Instagram hashtags + Bonus

Sådan skriver du gode hashtags til Instagram

Hashtag har aldrig rigtig slået igennem på Facebook, men på Instagram er det en essentiel del. Det er nemlig sådan, at uden hashtags får du ikke dit budskab ud til relevante målgrupper. Det er derfor vigtigt for dig, at finde ud at hvilke hashtags der er vigtig for din virksomhed.

Sæt noget tid til at undersøge det og lav en liste, som du kan bruge til inspiration. Skriv dem ned på din telefon, så har du dem altid i nærheden. Så kan du copy paste de hashtags ind, som er relevante til netop det opslag du er ved at lave.

  • Lav en søgning på hashtags. Det er blevet muligt at søge efter hashtags, og når du gør dette, kan du se hvor mange opslag der er på de enkelte. Når du har valgt et hashtag, som har mange opslag, så prøv at klik ind på det. Afspejler de opslag du ser det samme som du gerne vil findes på? Hvis ja, så har du dit første hashtag til din liste! Instagram foreslå selv nogle relevante hashtags, som minder om det du har skrevet. Prøv at kikke på dem, er der mange opslag? Afspejler de det du ønsker at vise? Prøv dig frem på forskellige – vær kreativ.
  • Tjek dine konkurrenter ud. Du har måske allerede nogle i tankerne, som du synes gør det rigtig godt på Instagram. Du skal selvfølgelig ikke lave direkte copy-paste, men se i stedet nærmer på deres opslag – hvad gør de særlig godt? Tag det og gør det endnu bedre selv! Det gælder forresten også på mange andre områder.
  • Udforsk hashtags. Klik rundt fra hashtag til hashtag imellem andres brugeres billeder. På den måde kan du udforske og opdage nye hashtags, du måske ikke selv ville have tænkt på. Tag fx “food”, klik på et billede du godt kan lide. Kig efter om han/hun har brugt andre hashtags til billede. Det kunne fx være #lasagne. Hvis du har en restaurant og i har lasagne på menukortet, så kunne det være et relevant hashtag. Husk at notere på din liste, hvilke hashtags du er stødt på, som du synes er relevante der også giver opmærksomhed.
  • Lad vær med at spamme. Alt med måde og det gælder også for hashtags. Jeg foreslår at du udvælger 5-10 forskellige hashtags der giver mening for det enkelte billede. Du skal ikke nødvendigvis bruge det samme til alle billeder. Brug kun det der er relevant.
  • Begivenheds hashtag: Er du til indkøbsmesse, branchekonferencer eller lignende, så vær opmærksom på om der findes et hashtag til netop dette event. Det kunne fx være #formland.
  • (BONUS) Brug GEO-tagging. Fordi Instagram er så stort på verdensplan, kan dine opslag potentielt blive set af folk i Australien eller Canada. Hvis du er en lokal butik gerne vil have have fat i din målgruppe i nærheden af din butik. Så vil jeg anbefale at du bruger GEO-tagging. Opret evt. din egen GEO-tag eller brug byen du findes i. Ligger din butik i Struer, vil det give god mening af bruge GEO-tagget for Struer. Så er der støre chance for at dem i dit nærområde ser dine opslag.

Tommelfingerreglen. Spørg dig selv disse spørgsmål, inden du tilføjer hashtags fra hashtag liste til det nye billeder du skal til at lægge op.

  1. Hvor mange bruger hashtagget, eller hvor populært er det?
  2. Hvem bruger hashtaget og er det nogen jeg kan identificere mig med?
  3. Og er det relevant og beskrivende for netop mit billede?

Men et godt hashtag skal ikke blot være populært. Det skal også være relevant. Skab evt. dit eget brand hashtag og opfordre dine kunder til at bruge det.

Som noget nyt kan man følge hashtags på Instagram. Du må derfor ikke glippe de gode hashtag.

Læs også...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *