4 tips til at komme i gang med content marketing

Fordele ved content marketing

Vi er allerede godt i gang med det nye år og det er oplagt at tage fat i content marketing, fordi det er en super god måde at differencere sig på.

I forhold til traditionel markedsføring, skal der ikke være fokus på salg og opfordring til at foretage et køb, men i stedet give en værdi for kunden eller besvare et spørgsmål de måtte sidde med.

Content marketing kan være rigtig mange ting i dag og er ikke kun blogindlæg. Det handler om at skabe brugbart indhold omkring dine produkter eller services, som skal tiltrække og fastholde en potentiel og relevant målgruppe. Du vil fremstå som ekspert inden for dit felt og på den måde kunne skabe større loyalitet og blive go-to-guy.

Forbrugerne går i dag på nettet og uddanner sig selv i en købsprocess. Det er virksomhedernes opgave at besvare de spørgsmål kunderne skulle sidde med – ville det ikke være fedt, hvis de fandt svaret på alle deres bønner hos dig?

How-to-guide. Vis dine kunder hvordan de bruger dit produkt. Nicehair er rigtig gode til at vise videoer på deres Sociale Medier. Her er en, hvor de viser, hvordan du selv kan styler dit hår til din konfirmation. (udklip: Nicehair’s Facebook side)

En anden måde at vise hvad dine produkter kan fra Imerco. De giver dig opskriften på den perfekte scoremiddag, der selvfølgelig er lavet i deres potter og pander. (udklip: Imerco’s Facebook side)

Go-to-guide til at kickstarte din content marketing

1: Kend din målgruppe. At sige alle er din målgruppe er ikke skarpt nok. Vil du ramme alle, rammer du ikke nogen. Hellere nå ud til 1.000 tro fans end at nå ud til 10.000 hvor størstedelen alligevel ikke er interesseret i dit produkt. Hvilket iøvrigt kan blive en dyr affære, hvis du bruger annonceringskroner.

En idé, til hvor du skal begynde, kan være at lave en persona. Din persona skal være prototypen på din ideelle kunde, som du skal have i baghovedet, hver gang du kommunikere, lige så vel som når du køber ind eller designer nye produkter. Idéer til at skabe din persona kan være at notere:

  • Køn, alder, demografi og indtægt
  • Udseende (hvis relevant)
  • Værdier og interesser
  • Adfærd på sociale medier

2: Sæt et mål og lav en strategi for at nå det. Nu hvor du har din persona og kender vedkommendes udfordringer, så er det tid til at sæt et mål for, hvad dine succes kriterie er eller med andre ord, hvad du gerne vil opnå. Det kan fx være at få flere besøgende på din hjemmeside, flere tilmeldinger til dig nyhedsbrev eller flere telefonopkald.

3: Hvad drømmer dine kunder om, om natten? Hvad er dine kunders udfordringer og problemer? Hvilke spørgsmål kunne de have til netop den branche som du befinder dig i? Hvad enten du er frisør, detailhandel, rengøringsfirma eller café, så har folk ALTID spørgsmål.

4: Skab dit indhold og eksekvere det. Du har din persona, du kender deres vaner og udfordringer. Du ved hvor de befinder sig på nettet, så nu er det tid til at udvælge det ALLERBEDSTE fra din emneliste og skabe det gode og unikke indhold. Du kan fx

  • Podcast
  • Webinar (Sådan bliver du bedre til…”)
  • YouTube (How-to-guides)
  • Blogindlæg
  • Gæsteindlæg (Artikel til fagblad eller online magasin)
  • Konferencer eller kundearrangmeneter
  • E-bøger

 

Før/Efter makeover. Du kan også gøre lige som Sinnerup og vise hvordan du kan forandret noget med dit produkt. I dette tilfælde er det et rum dit har indrettet. (udklip: Sinnerup nyhedsbrev)

Giv dine bedste tips og tricks. Ashy Bines er en fitness guru fra Australien (hun sælger træningsprogrammer via sin app). Her udleverer hun en træningsrutine til hvordan, du kan træne på farten og ikke har nogle redskaber. (Udklip: Asybines Instagram)

Håber dette indlæg har givet dig noget inspiration og idéer til, hvad du selv kan gå i gang med i din virksomhed.

Kun fantasien sætter grænser. Men vigtigst når du skaber dit indhold er, at det har et personligt touch. Hvad enten det er i video eller på skrift. Tal som du ville tale til en god ven. Vær ikke bange for at springe ud i det. Vær selvkritisk og gør dit bedste, så vil du opdage hvor stærk en markedsføringskanal, det kan være.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *